ژورنال معماری داخلی 5

Interior Architecture

2 CD

 

        

قیمت : 6000 تومان

 

 

        

قیمت : 6000 تومان

معرفی بیش از 240 دفتر كار معتبر بزرگ ، پارتیشن ، چیدمان ، پلان های اجرایی ، قفسه ، معماری و دكوراسیون داخلی ، سرویس اتاق كودك و اتاق خواب  ، نقاشی ساختمان ، گچبری ، كارهای هنری در سقف ، ستون رومی ، كابینت آشپزخانه ، میز و تلویزیون و كامپیوتر ، نما سنگ و كنده كاری

 

        

قیمت : 6000 تومان

 

توجه به فضای داخلی و نحوه و تقسیم بندی پلان ها، نقش مهمی را در ساختار معماری یك بنا بر عهده دارد. طراحی فضایی با انعطاف پذیری بالا و تنوع پذیر از لحاظ چیدمان و آرایش سطوح می تواند كاركرد های مختلفی را بپذیرد و این در حالی است كه مخاطب احساس رضایت بیشتری از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا كننده های سبك و قابل حمل، شفاف سازی، رنگ بندی های متناسب با نیاز های موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گیری و تعامل مابین فضاهای مختلف از جمله ویژگی هایی هستند كه در كنار ساختار خاصی كه برای یك پلان معماری در نظر گرفته شده است، می تواند بر غنای آن افزوده و حتی قسمتی از مشكلات آن را حل كند.
از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد. میزان امنیت، صمیمیت، شور و هیجان و آرامش موجود در یك فضا را با می توان با راهكارهای مناسب تشدید یا تضعیف كرد. هر كدام از انسان ها دارای تعلقات ذهنی و روحی خاصی هستند كه پاسخگویی به نیازهای آنها در معماری داخلی اولویت قرار می گیرد، از این رو نگرشی علمی و راسیونال در كنار خلاقیت های هنری مطرح شده و یكی از مسائل مهم در این زمینه ایجاد تعامل و هماهنگی بین آنها است.
امروزه مبحث طراحی و دكوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود. الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و كلاسیك، توسط طراحان این رشته به كار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته میگیرد. پیشرفت تكنولوژی به سبب تسهیل در یكسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یك طرف و تنوع و كارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و كارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای كه پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جز لاینفك فضاهای معماری بر می شمارد. معماری داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سكوت و فراموشی، رویكردی دوباره پیدا كرده و جالب تر اینكه سعی می كند نمود هایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان كند؛ مساله ای كه سال ها است در معماری مورد بحث و جدل قرار گرفته و تا كنون نتیجه ای حاصل نشده است.
معماری گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ریزه كاری هایی كه هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته است. تزئینات و كاشیكاری های داخلی با تناسبات و رنگ بندی خاص خویش در كنار كالبد درونی، فضایی رمزگون را تداعی می كنند و هم اكنون نیز ارزش فضایی خویش را حفظ كرده است

        

قیمت : 6000 تومان

 

        

قیمت : 6000 تومان

امروزه با افزایش روز افزون جمعیت شهری و قیمت زمین ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون به صرفه تر شده است . بیشتر ما حداقل یك بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی را تجربه كرده ایم و از معایب و مشكلات آپارتمان نشینی آگاهیم. یكی از عمده معایبی كه بیشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان است . ما با استفاده از چندین نكته كوچك كه بیشتر جنبه بصری دارد میتوانیم این فضای مرده را زنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماییم .

1. انتخاب رنگ دیوارها

انتخاب رنگ مناسب برای فضای آپارتمانی بخصوص آپارتمانهای با متراژ كم بسیار مهم است. رنگها از نظر درخشندگی و شفافیت انواع مختلف دارند كه بهترین انتخاب ، انتخاب رنگهای روشن با درخشندگی و شفافیت زیاد است . اصولا" رنگهای روشن باعث می شوند كه فضا بزرگتر بنظر آید و هر چه شفافیت و درخشندگی آن بیشتر باشد به دلیل انعكاس نور فضا زنده تر بنظر می آید. یكی از رنگهای مناسب آپارتمان رنگ استخوانی روشن است ، كه علاوه بر داشتن شفافیت و روشنی با بیشتر رنگهای وسایل منزل همنشینی دارد و كمپوزیسیون مناسبی را ایجاد می نماید.جهت ایجاد تنوع در رنگ میتوانید در قسمت دیوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگی با رنگهای متنوع استفاده نمایید.


2. انتخاب كفپوش
جهت پوشش كف آپارتمان از مصالح گوناگونی میتوان بهره گرفت .( از جمله سرامیك ها ، پاركتهای طرح چوب ، موكت و ...) اگر قصد تعویض كفپوش ساختمان را داشته باشید ، در صورت استفاده از سرامیك می بایست در انتخاب رنگ آن دقت زیادی شود، زیرا استفاده از رنگهای تیره در كف ، فضا را فشرده تر نشان میدهد . معمولا استفاده از رنگ های بسیار روشن مثل سفید نیز معایبی به همراه دارند ، یكی از معایب آن یكدست شدن فضا است كه جهت برطرف كردن یكدستی آن می توان از یك قالیچه در زیر میز مبل استفاده كرد. یا اینكه در میان سرامیك ها طرح هایی با رنگهای متفاوت را بكار گرفت.در صورت استفاده از پاركت نیز میبایست نكات گفته شده را رعایت نمود و رنگهای روشن طرح چوب را انتخاب كرد.

3. انتخاب مبلمان و نحوه قرار گیری
انتخاب رنگ مبل اختیاری است اما استفاده از رنگهایی مثل كرم روشن و یا حتی سفید به زنده تر كردن فضا كمك بیشتری می نماید و فضا بزرگتر به نظر می آید. در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتی المقدور مبل هایی با اشكال هندسی صلب و یا بدون منحنی انتخاب شود. در مورد نحوه چیدمان آن بهتر است مبلها را تقریبا" چسبیده به دیوار ها قرار داد علت انتخاب شكل بدون منحنی نیز این است كه مبلها در كنار دیوار صاف تركیب مناسبتری را ایجاد نمایند. حتی المقدور سعی كنید وسایل خانه را نزدیك به دیوارها قرار دهید تا از هدر رفتن كوچكترین فضاها نیز جلوگیری شود. اگر در جلوی پنجره ها از پرده های پارچه ای استفاده می كنید بهتر است رنگ آنها نیز روشن انتخاب شود

4. نورپردازی
نور نیز نقش مهمی را در زنده كردن فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و یكنواخت در آپارتمان خفگی محیط را از بین می برد ، البته استفاده از نور طبیعی بسیار مناسبتر است . در صورت ضعیف بودن نور طبیعی كمبود آن را با بكارگیری نور مصنوعی جبران نمایید. حتی المقدور از پرده های عمودی یا كركره ای استفاده نكنید ، زیرا از ورود نور خورشید به داخل تا میزان زیادی جلوگیری می نمایند. پرده های پارچه ای یا توری بهترین انتخاب برای پنجره های آپارتمان محسوب میشوند. زیرا نور را به خوبی از خود عبور می دهند.استفاده از نور پردازی موضعی بر روی قاب ها و ... نیز باعث تحرك و ایجاد حركت در فضا میشود.

5. استفاده از طبیعت
در ساختمانهای حیاط دار كمبود طبیعت بوسیله ایجاد باغچه در كناره های حیاط جبران میشود . اما برای جبران آن در آپارتمان میتوان از گلدانهای كوچك كه در گوشه های فضا قرار می گیرند استفاده كرد . سعی كنید گلدانها را در كنار پنجره ها و یا تا جایی كه امكان دارد در كنج دیو ارها قرار دهید ، زیرا معمولا" گوشه دیوار ها بدون استفاده می مانند.
در نتیجه سعی كنید تا جایی كه امكان دارد از رنگهای روشن در طراحی داخلی آپارتمان استفاده كنید . شاید این سئوال برایتان پیش آید كه بكارگیری این همه رنگ روشن فضا را یكنواخت و سرد نمی كند؟ در جواب باید بگویم این هنر شماست كه با استفاده از قابها و وسایل تزیینی كوچك با رنگ بندی متنوع فضا را جذاب تر نمایید

        

قیمت : 6000 تومان

 

 

        

قیمت : 6000 تومان

تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماری از عناصر كالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به كارگیری این عناصر، در راستای آن بوده تا از جذابیت فُرم كاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.
به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یك سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم گرفتار مانده و از سوی دیگر به دكوراسیون و ابعاد دراماتیك و تزئینی فضاها تقلیل یافته است. با تمام اینها، طراحی داخلی فرآیندی است كه همزمان می بایست سویه های زیباشناختی و عملكردی را سامان دهد. طراحی داخلی یك ساختمان، داستانی است كه شخصیت اصلی آن خود انسان است؛ در این بین حضور او در این فضا، چگونگی آن و ویژگی های فضایی كه انسان در آن قرار می گیرد، می تواند تداعی كننده اصولی باشد كه در ادامه ۷ اصل از آنها را می خوانید:
۱ - نور را دریاب: نور عنصری است كه با آن دیدن اشیا ممكن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یك فضای داخلی ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس می توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یك فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یك فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز كند. نورپردازی در كنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملكردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یك فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف كند. نور مناسب یك اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی كند. به كمك نورپردازی می توان یك فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل كرد. پس، از باب مثال، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد یا بهترین نورها برای حمام، منابع نوری كم ولتاژ هستند.
۲ - فرم را بشناس: فرم، توده فیزیكی یك شیء است كه سه بعدی بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بیرونی بنا نسبت داده می شود، در حالی كه فضای داخلی هم فرم خاص خود را تشكیل می دهد. معمولاً فرم فضای داخلی تابعی از عوامل مختلف است. دسترسی ها و سیركولاسیون مهمترین این عوامل هستند. هر چند نمود فرم بیشتر در پوسته بیرونی یك بنا است با این حال نمود بیرون و درون می تواند یك شكل نباشد.

        

قیمت : 6000 تومان

۳ - فضا را احساس كن: فضا را محدوده در دسترس كاربران دانسته اند. در طراحی داخلی معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محیط، مهم است. مسأله ای كه در رابطه با فضا مطرح می شود، رعایت ابعاد انسانی در طراحی داخلی است. از قرن ها پیش رویكرد عمده فیلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طی سال های اخیر هم ارتباط بین ابعاد انسانی با فضاهای داخلی به یكی از فاكتورهای مهم طراحی بدل شده كه از آن تحت عنوان ارگونومی یا كار پژوهی در دید كلی و اندام سنجی (Anthropometry) در دید جزئی، یاد می شود. در طراحی داخلی می بایست رابطه درسـت انسان با فضا تعریـف شود و ابعاد بدن انسان ها برای سهولت دسترسی های فضایی مد نظر قرار گیرد.
۴ - بافت را لمس كن: بافـت مشخصـه ای از یك شیء اسـت كه با لمس كـردن یا دیدن به چشـم می آید. بافت می تواند نرم یا خشن، كشیده یا برجسته، زبر یا مخملین و یا ابریشمی باشد. در طراحی داخلی پوسته ها و سطوح فضایی معمولاً بسته به عملكرد هر فضا تغییر می كند. چه بسا طراحی داخلی یك خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یك سینما چنین سطوحی را برنتابد.
۵ - شكل را بیازمای: شكل، خط بیرونی یك شیء را تشكیل می دهد. در معماری معمولاً شكل و فرم را با هم اشتباه می گیرند. شكل یا صورت معادله كلمه Shape فرنگی است؛ در حالی كه فرم املای فارسی همان Form است. معمولاً شكل ها یا طبیعی هستند یا غیـرقابل مشاهـده یا هندسی. در تركیب بندی یك فضا شكل اشیـا عامل تعیین كننده ای است. طراحان داخلی به كمك این عامل می توانند تركیبات بصری گوناگونی پدید آورند.
۶ - رنگ را در هم بیامیز: در تعریف رنگ آن را خاصیت بصری فرم دانسته اند. در حقیقت عنصر فرم از طریق رنگ معنا می یابد. رنگ در طراحی داخلی احساس آدمی را تحت تأثیر قرار داده و روی فرم تأكید می كند، ضمن آنكه رنگ، حس مقیاس را هم موجب می شود. كاربرد رنگ هم، از یك فضای داخلی به فضای دیگر فرق می كند و در كاربرد رنگ، توجه به خصلت های روانی آدمیان ضرورت تام دارد.
۷ - حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحی داخلی است. در معماری سنتی ایران، شاهد فضاهای پر و خالی احجام معماری هستیم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشی از احجام خالی هستند. در این معماری مسایل حجمی اهمیت زیادی دارد. ما فضای داخلی را به واسطه لایه بیرونی بنا درك می كنیم. این لایه بیرونی در حقیقت همان حجم كلی بناست. در معماری مدرن، معمار به انتزاع و جدایی پوسته یا حجم بنا از درون آن می اندیشد و این جاست كه دیوارها و سقف ها، فضایی تاكیدی ایجاد می كنند و خود را از قید و بندهای فضای داخل رها می كنند. این جا طراحی داخلی به مثابه یك سامان یا روش معمارانه مطرح می شود

        

قیمت : 6000 تومان